Ипократис Пападимитракос - Открийте вашето нормално хранене без диета |

Меню
  1. Начало
  2. /
  3. Полезно
  4. /
  5. Топ 9 летни подправки и как да ги включим в менюто си

Полезно

Топ 9 летни подправки и как да ги включим в менюто си

Можем лесно да пренесем лятото и в чиниите си, използвайки най-характерните и подходящи за този сезон подправки. Усетете аромата на лято в ястията си и отпуснете ума и душата си!

Пресните и сушени подправки и билки могат да превърнат всяка храна в истински кулинарен шедьовър, и то без да добавят калории...

Импровизирайте с тях и се насладете на вкусни и ароматни ястия. Важно е.

Удоволствието от храната е съществена част от здравословното хранене и трябва да се стремим да си го доставяме с всяка хапка, независимо дали спазваме хранителен режим за отслабване или не. 

Споделям с вас моят личен списък от топ 9 летни подправки и искрено ви препоръчвам да ги използвате възможно най-често. 


  • Босилек


Спокойно можем да наречем босилека "царят на летните подправки" (името идва от гръцката дума βασιλικός и означава буквално "царски"). Със своя топъл и леко пикантен вкус, босилекът се комбинира чудесно с леки ястия и десерти.

Италианците са го издигнали на пиедестал, комбинарайки го с прясна моцарела и домати, за да създадат една от най-предпочитаните летни салати - Капрезе, както и разнообразни летни сосове за пица. Босилекът е и основата за любимото ни песто, което можем да си приготвяме и сами и да му се насладим като добавка към салати или паста.

Аз лично обожавам да си приготвям босилеков зехтин през лятото, с който салатите минават на друго ниво и засищат всички сетива. За да си приготвите босилеков зехтин е нужно единствено да загреете желаното количество зехтин в тиган и да добавите няколко листа босилек. След това оставате босилека за около 1 минута или докато потъмнее и започне да "съска".

Можете да използвате зехтина веднага за овкусяване на топла салата или да го съхраните в стъклена бутилка и да го използвате по-късно.

Относно десертите - босилекът и ягодите са неочаквано добра комбинация. Комбинирайте ги, за да си приготвите овкусена вода за горещите летни дни или плодов сладолед - нужно е само да замразите ягодите и след това да ги разбъркате в блендър с щедро количество пресен босилек. 

 

  • Дафинов лист

 

Дафиновият лист е характерен за Средиземноморската и и френската кухня и придава изискана дълбочина на летните супи и ястия с морски деликатеси или леки меса.

Можете да накиснете няколко листа в топла вода и да ги добавите към парчетата месо за ароматни летни шишчета.

Поставяйте дафиновия лист в ястието около 10 минути преди края на топлинната обработка. Ако оставите за по-дълго, може да придаде горчивина. Съдържа голямо количество минерали, като - манган, калций, калий, фосфор, магнезий, желязо, натрий и цинк. Стимулира храносмилателната система, защитава черния дроб и предпазва от газове.

Можете да се насладите на ползите от дафиновия лист дори и без да го добавяте към ястията си. Достатъчно е да запалите едно листо и да го оставите да гори около 10 минути, вдишвайки пушека за да се отпуснете и да се преборите със стреса. Счита се, че химикалът линалол, който се съдържа в него успокоява тялото и ума и в същото време зарежда с енергия.

 

  • Мащерка

 

Въпреки че рядко получава нужното признание, мащерката е безценна за всяка кухня и то не само заради способността си да се съчетава с други подправки, като обогатява уханието им, без да го надвива. Комбинира се чудесно с всякакви Средиземноморски и френски подправки.

Можете да я използвате както прясна, така и изсушена, като във втория вариант не губи почти нищо от безценните си свойства. Като подправка тя понася по-дълга термична обработка, затова се слага във врящото ястие преди всички останали благоуханни треви.

Не се колебайте да добавяте мащерка при приготвянето на ястия от месо, риба, бобови култури, яйца. Можете спокойно да я добавяте към любимите си ястия с летни зеленчуци като тиквички, патладжани, моркови и други.

Ако добавите мащерка в ястие от картофи например, то ще се промени изцяло и ще бъде много ароматно и вкусно. Така можете да изненадате своите близки с познато за тях ястие, в което обаче сте добавили ароматна изненада.

За телешкото месо мащерката не е толкова подходяща, но за свинско, агнешко, пилешко, патешко и пуешко е направо незаменима.


  • Естрагон

 

Ако естрагонът не е част от обичайните подправки в дома ви, сега е моментът да промените това! Той е една от най-важните подправки в европейската кухня, с уникален и специфичен аромат.

Естрагонът и птичето месо са създадени един за друг. Добавяйте смело подправката към всяко ястие с пиле, което можете да си представите и бъдете сигурни, че няма да сбъркате! Същото важи и за ястия с патешко и пуешко месо.

Ако не сте любители на месото - насладете се на уникалния аромат на естрагона в комбинация с яйца. Можете да добавяте естрагон към почти всяко ястие с яйца, ориз и зеленчуци както и към някои видове риба и всякакви гювечета, като при тях подсилва вкуса на сиренето и месото. 

Естрагонът е типичен и за Средиземноморската кухня, придавайки характерния вкус на техните ястия с паста и макарони. 

 

  • Кардамон

 

Кардамонът има сладък и леко пикантен вкус. Поръсете кардамон в овесената каша и така ще направите сутрешната си закуска здравословна и вкусна.

Той е идеалната подправка за лятото, тъй като улеснява храносмилането.Богат е на витамин А, витамин С, калий, калций, мед, желязо и други хранителни вещества.

Кардамонът потиска развитието на микробите, които причиняват хранителни натравяния.


  • Мента 


Лято с аромат на мента? Какво повече може да искаме? Свежест и то само в две калории, както се казваше в една известна реклама на ментови бонбончета...

Освен да придаде ароматна свежест на всяка напитка и ястие, ментата допринася и за поддържане на здравословни килограми. Как? Като стимулира хранителните ензими, отговорни за усвояването на мазнините и хранителните вещества от храната и превръщането им в използваема енергия.

Ако ви е трудно да пиете препоръчителните 1.5 - 2 литра вода дневно, добавете мента в стъклена бутилка с вода, съхранявайте я в хладилника и се насладете на глътка свежест в горещите дни.

Ментата си партнира чудесно със салати, варива като киноа, булгур и нахут, както и с агнешко месо и кисело мляко. Импровизирайте!


  • Копър

 
Щом ни замирише на пресни картофки с копър, значи лятото е дошло! Копърът е подправка, която обича слънцето и успява да предаде енергията му и в ястията, които овкусява.

Тази подправка има способността да олекоти по-тежките ястия през лятото и да им предаде свежест.

Копърът, също като ментата подпомага храносмилането и подсилва имунитета.

Нарязаните на ситно нежни стръкове на копъра са незаменима част от редица ястия. Копърът е много подходящ за овкусяване на таратор, супи, зелени салати, извара, сирене и риба.

Копърът се комбинира чудесно с всякакви ястия от картофи и искрено ви съветвам да не го пестите. Грахът, зеленият фасул и гъбите също придобиват много свеж вкус благодарение на копъра.

Много важен детайл в използването на копър е, че той не бива да се вари заедно с ястието, за да не загуби своя страхотен аромат. 

 

  • Риган

 

Риганът е подправката, която най-често се използва в моето семейство. Понякога оставаме без черен или червен пипер, дори и без сол, но риган винаги имаме. И го добавяме към почти всичко. И ароматът на лято е винаги с нас.

Освен с изключителния си свеж аромат, риганът блести сред подправките и с високото съдържание на антиоксиданти, витамин К, магнезий, желязо и калций. Колкото повече - толкова по-добре е напълно валидна максима за тази подправка.

Освежете лятото си като го добавяте щедро към пресни и готвени зеленчуци - да не забравяме, че класическата гръцка салата е нищо без голяма щипка риган, поръсен върху сиренето в нея.

Не се колебайте да импровизирате с риган и да овкусявате ястията си с паста, задушените гъби и картофи и дори печеното месо. Няма да сбъркате!

 

  • Розмарин

 

Сух или пресен розмаринът е възхитителна добавка към летните ви ястия. Придайте неустоим аромат към приготвените на скара зеленчуци, свинско или пилешко месо като поставите клончета розмарин върху нея и оставите аромата на подправката да попие в храната.

Розмаринът е много подходящ и за приготвянето на маринати за всякакви меса, както и за апетитен завършек за печени или задушени картофи.

Можете да добавяте летен аромат и към храни, които обикновено не се сещаме да подправяме - като пуканките например. Направете си домашен розмаринов зехтин, добавяйки едно-две клончета суха подправка в малко количество качествен зехтин и оставяйки ги да престоят около 5 минути. След това полейте пуканките, посолете ги и се насладете на неделните следобеди. 

 

 

Освен че придават вълуващи аромати на ястията ни подправките са и изключително полезни.

Използвайте ги без мярка и се насладете на ястията си.


Дори да сте на режим за отслабване; дори да постите или да сте решили да пречистите тялото си - не се лишавайте от удоволствието на добрия вкус.
 
Удоволствието от храненето е здраве и щастие и трябва да го откриваме в ежедневното си меню.

 


Искате ли съвети, идеи и рецепти за Вашето хранене, директно във Вашата поща?


Използваме "бисквитки", за да улесним ползваемостта на Сайта. Вижте нашата политика за бисквитки.
X