Ипократис Пападимитракос - Открийте вашето нормално хранене без диета |

Меню
  1. Начало
  2. /
  3. Полезно
  4. /
  5. Коледни пости – как да се храним правилно и вкусно

Полезно

Коледни пости – как да се храним правилно и вкусно

 

Искате да постите по религиозни причини? Решили сте да опитате, за да пречистите тялото си? Свалянето на няколко килограма е водещият мотив да минете на постно меню?


Каквато и да е причината, подтикнала ви към постите, важно е внимателно да подбирате храната си през следващите 40 дни.


Идеята на постите е чрез лишаване на тялото, да се смири душата, но това не означава да лишаваме организма си от жизненоважни хранителни елементи. За съжаление точно това се случва, ако не планираме добре менюто си.


Най-често допусканата грешка при пости


Повечето хора, които решават да постят за първи път, но дори и такива, които спазват постите редовно, допускат една основна грешка. Грешка, която превръща седмиците преди Коледа в изпитание за организма и за търпението им. Каква е тази грешка?


Грешката е да изключим всички животински храни от менюто си, без да включим други на тяхно място.

Но нали точно това е в основата на постите, ще кажете вие?

Не, не е.

 

В основата на постите стои правилото да се лишим от животински продукти, но не и от храни, които обикновено не консумираме. Точно на тези храни обикновено е препоръчително да наблегнем по време на пости.



Не е достатъчно само да изключим животинските продукти


Замислете се какво се случва, ако просто изключим животинските храни и продължим да се храним както обикновено:

  • Ако сме свикнали да хапваме месо със салата, то когато премахнем месото, ще ни останат само зеленчуци.
  • Ако обикновено консумираме много млечни храни (сирене, кашкавал, извара, кисело мляко), придружени с въглехидрат като хляба, по време на постите ще наблягаме основно на тестени изделия.
  • Ако в обичайното ни меню редовно присъстват месо, млечни продукти, тестени изделия и картофи – за постите остават тестените изделия и картофите...

Съществуват още много подобни сценария, но в почти всеки от тях премахвайки животинските продукти от менюто си, то остава изключително бедно на белтъчини, желязо и калций. Не бива да допускаме това да се случи.


Ако искаме да имаме балансиран хранителен режим и по време на пости – необходимо е да направим някои промени в менюто си, които ще ни помогнат да набавяме нужните ни хранителни елементи съзнателно и планирано.



Какво задължително да включим в менюто си по време на пости


За да не лишаваме организма си от жизненоважни хранителни елементи, не е достатъчно само да изключим животинските продукти от менюто си по време на пости – необходимо е да включим други храни на тяхно място:



Белтъчини:

Най-добрите източници на белтъчини са храните от животински произход (чисто месо, яйца, млечни продукти). Когато ги премахнем от менюто си, източниците на висококачествени белтъчини, които съдържат всички аминокиселини, от които тялото ни се нуждае, драстично намаляват.
За да не страда организма ни, е необходимо внимателно да подберем растителни източници на протеини, които да компенсират липсата на животинските продукти.

Растителни източници, богати на протеини:

  • Зърнени и бобови култури (фасул, леща, нахут, чиа, киноа)

Предложения за интересни рецепти с бобови култури, можете да видите тук >>

  • Всички видове семена (слънчоглед, сусам, тиквени семки и др.)
  • Всички видове ядки
  • Определени зеленчуци (грах, броколи, спанак)

Предложения за топ рецепти със зеленчуци, можете да видите тук >>

Комбинирайте растителните източници на белтъчини по различни начини и се стремете всеки ден в менюто ви да присъства поне по един представител от всяка „група“. Например поръсвайте обилно салатите си с тиквени или слънчогледови семки; хапвайте леща със салата от спанак; приготвяйте си киноа със задушени броколи. Бъдете креативни и съставяйте внимателно менюто си.

 

Желязо

По време на дългия Коледен пост, организмът ви ще се нуждае от желязо и ако желаете да избегнете чувството за умора и отпадналост, е важно да си го набавяте.

Сред постните храни с най-високо съдържание на желязо са следните:

  • Варива – боб, леща, нахут
  • Плодове – цитруси, киви, боровинки
  • Зеленчуци – брюкселско зеле, спанак, коприва, лапад
  • Пълнозърнести храни - пълнозърнест хляб, пълнозърнеста паста
  • Ядки и сушени плодове – сушени кайсии, кашу, кедрови ядки
  • Черен шоколад


Важно е да приемате и достатъчно продукти, богати на витамин С, който ще спомогне за усвояването на желязото.



Калций

Изключването на млечните продукти и мазнините, налага да си набавяте достатъчно калций от растителни продукти– ще го намерите в ядките, сушените плодове, варивата, пълнозърнестите продукти.



Обобщение:

 

  • Стремете се да се храните възможно най-разнообразно, като включвате колкото се може повече и различни продукти в менюто си.
  • Не компенсирайте липсата на месо с тестени изделия, а опитайте да наблегнете на различните варива, ядки и зеленчуци, богати на протеини.
  • Хапвайте много плодове, за да се заредите с необходимите витамини, но не замествайте цяло хранене само с плодове.
  • Пийте още повече вода и не се лишавайте от парченце черен шоколад от време на време.


Ако се затруднявате сами да си съставите балансирано меню за Коледните пости, можете да си поръчате индивидуален постен режим от тук >>

Аз ще го съставя в съответствие с вашата цел, здравословно състояние, хранителни предпочитания и начин на живот.



Повече за програмите ми за постигане и задържане на желаното тегло, можете да видите тук >>

 

 

Искате ли съвети, идеи и рецепти за Вашето хранене, директно във Вашата поща?


Използваме "бисквитки", за да улесним ползваемостта на Сайта. Вижте нашата политика за бисквитки.
X