Ипократис Пападимитракос - Открийте вашето нормално хранене без диета |

Меню
  1. Начало
  2. /
  3. Полезно
  4. /
  5. Какво е протеинов хляб и трябва ли да го пробваме?

Полезно

Какво е протеинов хляб и трябва ли да го пробваме?

Фактите относно това модерно печиво ще ви изненадат

В последно време протеините се превърнаха в героите сред трите основни хранителни елемента. След като манията по мазнините и по заклеймяването на въглехидратите постепенно отшумява, дойде ред за новата модерна мания - тази по белтъчините.

Все повече хора започват да се "кланят" на протеините и да ги търсят

  • за да им помогнат да градят мускулна маса;
  • да свалят килограми;
  • да потискат глада и
  • да подсилват имунната си система.

Производителите на хранителни продукти бързо забелязаха тази мания (или сами я създадоха) и започнаха да добавят протеин към зърнените закуски, сладките пакетирани изделия, към хляба и дори към водата. Да, има и протеинова вода... Богатите на протеин печива и закуски определено са в пика си и популярността на всичко-с-протеин (от чипс, през хляб до здравословно барче) става все по-голяма. 

Малко вероятно е, че наистина се нуждаете от белтъчините, добавени в преработените храни, но ако сте решили, че искате да увеличите приема си на протеини точно от хляб, то е важно внимателно да четете етикетите... Така наречените протеинови хлябове се различават по количеството на протеина на 100 г, както и по това откъде идва този протеин.

 

Kакво е протеинов хляб и трябва ли да го добавяме в пазарската си кошница?

 

В търговската мрежа все по-често виждаме хляб с името "протеинов", като различните марки използват различни източници на протеин. Някои високо-протеинови хлябове съдържат същите съставки като тези в протеина на прах - изолиран пшеничен протеин, соев протеин, грахов протеин или конопен протеин. Други влагат пшеничен глутен, а трети използват бадемово или нахутено брашно, за да увеличат протеиновия състав на хляба.


Поради факта, че няма унифицирана рецепта или стандарт за протеинов хляб е много важно да четете етикетите на тези хлябове внимателно за съставки, които бихте искали да избегнете.


Важно е да имате предвид, че всички пълнозърнести хлябове са източник на протеини, като повечето от тях предоставят между 3 и 6 грама протеин на филийка. И това е така, без тези хлябове да носят модерното име "протеинови". Съставки като пълнозърнесто пшенично брашно, ръж, спелта, киноа, ядки и семена са естествени източници на протеини.

 

Имаме ли нужда от допълнителен протеин в хляба?

 

Най-вероятно вече приемате необходимото за организма ви количество протеини и дори надвишавате препоръчителния дневен минимум - единствено от стандартното ви меню и то без да броим протеина на прах, добавен към шейковете или към протеиновите барчета, които хапваме за закуска...


Консумацията на белтъчини сред хората се е увеличила значително през последното десетилетие и хората си набавят достатъчно от тези важни хранителни вещества. Недостигът на протеин се среща изключително рядко и то основно при хора, които спортуват активно. Завишената консумация на белтъчини може да е благоприятна за организма и да помогне за изграждане на мускули и запазване на мускулната сила при активно спортуващи. Но мнозинството от хората приемат напълно достатъчно количество протеини, без да се налага да прибягват до обогатени с протеин преработени храни.

Протеините се съдържат не само в месото, млечните продукти, боба и соята...Почти всяка натурална храна съдържа определено количество белтък. Месото представлява 36,5% от източниците на протеини за организма. Следват зърнените храни (19%), млечните продукти (18%), рибата и морските дарове (6%). 

Смята се, че животинските източници на протеин превъзхождат растителните по разнообразие и наситеност на ценни аминокиселини.

 

Колко протеин ни е нужен

 

Oптималното количество протеин зависи от множество фактори. Някои от тях са физическа активност, възраст, количество мускулна маса, фитнес цели, здравословно състояние и др. Препоръчителните дневни дози за протеин се различават много за спортуващи и неспортуващи.

Препоръчително е протеините да съставляват около 10% от енергийните приходи в организма, а на практика в повечето случаи те стигат до 16%.

Въпреки че по-високият прием на белтъчини може да има благоприятен ефект за много хора, той не е необходим за всички и трябва да е съобразен със здравословното ви състояние и начин на живот.


Всеки, който включва разнообразни храни в менюто си и се храни редовно, обикновено приема необходимото количество белтъци, които са му нужни. Не е препоръчително да смятате проценти и да броите калории – достатъчно е да се храните разнообразно, редовно и качествено, за да сте сигурни, че си набавяте достатъчно количество протеин.

 

Да изместим фокуса към фибрите

 

Вместо да търсим протеин във всичко, ще направим много по добре, ако се фокусираме върху фибрите. Хранене, богато на фибри е свързано с намален риск от сърдечно-съдови заболявания, диабет 2 и храносмилателни проблеми.


Консумирането на повече фибри допринася за

  • намаляването на лошия холестерол;
  • регулиране на кръвната захар и
  • справяне с възпаленията в организма

И още по-важно - точно фибрите подхранват нашата микробиота - полезните микроби в хранисмилателната ни система, които влияят върху храносмилането, метаболизма, настроението и дори умствената ни дейност. 

Въпреки безспорните ползи за здравето от консумацията на фибри, повечето хора по света консумират по-малко от 20 г фибри дневно или доста под препоръчителния дневен прием. Няма конкретни данни за консумацията на фибри в България, но с оглед на хранителните ни навици, тя ще е близка до тази в останалите европейски страни. В Англия например само 9% от населението достига целта от 30 г фибри на ден. В Америка консумацията на фибри на човек е под 50% от препоръчителния дневен прием.
Счита се, че този нисък прием на фибри е основна причина за епидемията от затлъстяване в Щатите.


Още по-тревожно е, че младите хора консумират дори по-малко фибри - само 20% от препоръчителния дневен прием... Липсата на фибри е основна характеристика на модерната "Западна диета", ефектите от която виждаме всички...Модерните днес диети са нисковъглехидратините. А точно тези диети и начин на хранене обръщат гръб на основните източници на фибри.


Консумацията на повече храни, богати на фибри, като пълнозърнестите храни, плодове, зеленчуци, бобови култури, ядки и семена, може да има много по-голям положителен ефект върху здравето и линията ни, отколкото консумирането на повече от необходимия ни протеин.


Да се върнем на хляба. Четете етикетите и търсете 100% пълнозърнесто брашно, а не високо количество протеин. Избирайте хлябове, които имат минимум 3 г фибри на филийка или около 6 г фибри на 100 грама и съдържат ядки, семена и други източници на фибри, а не на протеин...


Знаете, че що се отнася до хляб, аз искрено препоръчвам серията Живена на Симид - 100% пълнозърнести хлябове с разнообразни ядки и семена. Няма да сбъркате с нея.

 

 Още по темата: Как да включим фибри в менюто си

 

Нужен ли ни е протеинов хляб - заключение 

 

Ако обичате да хапвате филийка с пушена сьомга и яйце, например, или закусвате кисело мляко с овесени ядки, дали се нуждаете хлябът ви да съдържа допълнителни 14 г протеин? Най-вероятно не.

"Обогатяването" на различни храни с допълнително протеин, не прави тези храни здравословни. Само защото нещо е "протеиново" не означава, че е добро за нас.


Не търсете протеин в хляба и не се заблуждавайте от гръмките имена на някой хлябове. Хлябът не е е лекарство или средство за отслабване, независимо че четем "Фитнес", "Здраве", "Баланс", "Силует" и други подобни претенциозни имена върху някои етикети. Хлябът е основна храна и източник на въглехидрати, а пълнозърнестия качествен хляб с добавки от семена и ядки или без тях, може да допринесе за увеличаване приема ни жизненоважните фибри.

Не на последно място - консумацията на протеинов хляб и други продукти с добавен протеин сама по себе си не е застрохавка срещу покачване на килограми и не ви помага да отслабнете. Тайната е в балансираното меню. 

Протеините може и да са в пика на популярността си в момента, но добрата новина е, че всеки, който се храни разнообразно и редовно, обикновено приема необходимото количество от тях. Опитайте да погледнете отвъд маркетинговите твърдения, търговските трикове и снимките на популярни личности в Инстаграм, преди да похарчите парите си за протеинов хляб или друга модерна храна.

 

Ако желаете да ви изготвя индивидуален хранителен режим с подходящия точно за вас баланс на въглехитрати, протеини и мазнини, разгледайте програмите и изберете вашата от тук >>

 

Искате ли съвети, идеи и рецепти за Вашето хранене, директно във Вашата поща?


Използваме "бисквитки", за да улесним ползваемостта на Сайта. Вижте нашата политика за бисквитки.
X