Открийте вашето нормално хранене | ipokratis.bg

Меню
Начало / Полезно / Бял хляб - черен хляб - сравнителна таблица

Полезно

Бял хляб - черен хляб - сравнителна таблица

Дебатът черен хляб – бял хляб е по-актуален от всякога. Но това е дебат на крайности.  А крайностите не водят до нищо добро…

Някои хора се кълнат в белия хляб и смятат „черния“ за по-ниско качество храна. Други (повечето) винаги посягат към пълнозърнестия хляб и се „страхуват“ от белия (повече за страха от хляба вижте в „Какво се случи с хляба"). Черно или бяло.

За да преместим темата на по-философско ниво, можем да кажем, че както в живота, така и при хляба нещата много рядко (почти никога) са напълно черни или напълно бели. Нюансите на сивото са многобройни.

Ние само трябва да открием колко процента сиво е нюансът, който допада лично на нас самите. За да направим това е важно да имаме поглед върху цялата картина – да познаваме много добре както бялото, така и черното.

За да ви помогна да сравните белия и черния хляб по-лесно, съм ви приготвил таблица, описваща какво е количеството белтъчини, мазнини, въглехидрати, фибри, витамини и минерали за 100 г бял и съответно „черен“ хляб.


Сравнителна таблица*:

 

 

Image from Gyazo

 

Прави ли ви впечатление, че няма драстични разлики в химическия състав на белия и черния хляб?

Да, наистина няма. 

Белият и пълнозърнестият хляб имат сходна калоричност и много близко съдържание на белтъчини, мазнини и въглехидрати. Дори и количеството на фибрите в белия и черния хляб е изключително близко. 

 

Сходствата стават още по-очевидни, ако сравняваме филия черен с филия бял хляб, които са около 30 г всяка. И така:

1 филия бял хляб: 82 калории, 3 г белтъчини, 1 г мазнини, 14 г въглехидрати, 1.2 г фибри

1 филия черен хляб: 83 калории, 2.52 г белтъчини, 1 г мазнини, 15 г въглехидрати, 1.8 г фибри

 

Мислите ли, че заради подобно минимални разлики си заслужава да изпадаме в крайности?

Не е нужно да избираме единия или другия хляб – можем спокойно да се наслаждаваме и на двата в подходящите за нас количества. 

Ако обичате бял хляб - яжте бял, ако ви допада вкуса на пълнозърнестия - избирайте него. Разбира се опитвайте да не прекалявате с количествата - 2-3 филии хляб на ден са достатъчни. 

Да опитаме да не мислим в черно и бяло. Изберете идеалния за вас процент сиво и му се насладете. 

 

Ако желаете да започнете хранителен режим в перфектния за вас нюанс на сивото, можете да разгледате и изберете подходящата за вас програма тук >>

 

*Източник на таблицата е книгата "Митове и истини за храненето" на Йордан Стефанов

Искате ли съвети, идеи и рецепти за Вашето хранене, директно във Вашата поща?


Използваме "бисквитки", за да улесним ползваемостта на Сайта. Вижте нашата политика за бисквитки.
X