Ипократис Пападимитракос - Открийте вашето нормално хранене без диета |

Меню
  1. Начало
  2. /
  3. Полезно
  4. /
  5. 5 храни и съвети за силен имунитет

Полезно

5 храни и съвети за силен имунитет

"Мога ли да подсиля защитата си срещу вируси и настинки?" е въпросът, който ни вълнува особено силно в настоящия сезон на настоящата година...

Отговорът за радост е: "Да. Можем".

Достатъчно е да се храним правилно, да се смеем повече и да сме спокойни.

Знам. Не е толкова лесно, колкото звучи.

Но можем да следваме няколко лесни правила за храненето, които ще ни помогнат да подсилим имунитета си с минимални усилия.

По време на зимните месеци на вируси и настинки и с настоящата допълнителна заплаха от Ковид 19, е по-важно от всякога да поддържаме в отлична форма естествените защитни сили на организма си. Да, никоя храна или хранителна добавка не може да ни предпази на 100% или да ни излекува от който и да е вирус, но балансираното хранене позволява на имунната ни система да работи безпогрешно. А това ни е нужно.

Ето ги и 5-те храни и съвети за силен имунитет, които ще ви помогнат да поддържате защитните сили на организма ви във форма. Опитайте да ги спазвате, като също така не забравяте да се движите (дори и в дома си); да се смеете и да не се лишавате от достатъчно сън.

 

5 храни и съвети за силен имунитет

 

1. Зеленолистни зеленчуци, ядки, семена и бобови храни

Общото между зеленолистните зеленчуци, ядките, семената и бобовите храни като боб, леща, нахут, освен че са неизменна част от всяко здравословно меню, е, че са и богати източници на магнезий. А магнезият играе ключова роля в това как организмът се справя с всяко възпаление. 


Анализ на хранителните навици на повече от 5000 души открива, че хората, които не приемат препоръчителното количество магнезий, имат завишени нива на С-реактивния протеин (CRP). Това е протеин, синтезиран от черния дроб при наличието на хронично възпаление в организма. Подобно хронично възпаление затруднява имунната система да работи на 100%. 

Дефицитът на магнезий в тялото води до повече заболявания, отколкото който и да е друг хранителен недостиг. 
Можете да си набавяте препоръчителната дневна доза магнезий с храната, като се храните разнообразно и балансирано и включвате в менюто си пълнозърнести храни, ядки и семена, риба, бобови растения и сушени плодове като смокини, сливи, стафиди. 

Тиквените семки са един от най-добрите източници на магнезий. Само 100 г тиквени сенки съдържат 530 мг магнезий или 100% от препоръчителната дневна доза. 

 

2. Витамин D

Наличието на достатъчно количество витамин D в организма е силно оръжие в борбата с вирусите и настинките.


Има множество проучвания, които показват изключителната роля на този витамин за подсилване на имунитета. Аз лично мога да ви споделя от личен опит, че наблюдавам как здравето на децата ми е в права пропорционалност с времето, което сме отделили за ваканция на море през лятото...За щастие миналото лято успяхме да учим и работим от морето за цял месец и очевидно сме събрали достатъчно витамин D.


Реално, витамин D помага за модулирането на вродената и придобитата имунна система и без него тя няма шанс да се справи с нарушителите. 

Дефицитът на витамин D в организма неизменно води до нарушения в имунната система.

Препоръчително е да следите нивата на витамин D в организма ви, като веднъж годишно (през зимата) си правите кръвно изследване.


Да си набавим витамин D от слънцето разбира се е най-добрият вариант, но за жалост това се оказва предизвикателство. Проблемът е, че повечето от нас не прекарват достатъчно време на слънце.

Храните, богати на витамин D, които да включим в менюто си, особено през зимата са: пълномаслените млека, мазните риби, като сьомга, скумрия, херинга, сардини и риба тон, както и яйцата и гъбите. Най-добре е да комбинираме богато на витамин D храни с ежедневни разходки на слънце.

Хранителните добавки с витамин D също са вариант, но моята препоръка е преди да прибегнете към тях, да изследвате нивата на витамин D в организма ви и да се консултирате с лекар.

 

3. Топла супа

Неслучайно една от най-честите асоциации с топлата супа - е настинка. Топлата супа наистина помага и не трябва да я подценяваме.

Класическата пилешка супа например може да съдържа почти всичко, от което организмът ни има нужда в студените грипни месеци: достатъчно топла течност, пилешко месо, зеленчуци и дори малко пресен чесън. Яжте супата топла - при настинка или грип топлите напитки са много по-ефективни в облекчаването на хремата, кашлицата, кихането, възпаленото гърло, треската и умората отколкото напитките със стайна температура.

Как да я използваме? Лесно е – яжте пилешка супа когато и колкото поискате, докато се почувствате по-добре.

 

4. Сезонни храни

През всеки сезон, но особено през зимата, е необходими да поддържаме определена витаминна доза в организма си, за да поддържаме имунитета си в изправност и да не се поддадем на дебнещите грипове и вируси.

Няма спор, че всички витамини и минерали са жизненоважни за нормалното функциониране на организма ни. Но нуждата ни от конкретни витамини и минерали е в пряка зависимост от характеристиките на различните сезони.

Интересното е, че природата ни предоставя в точното време, точно плодовете и зеленчуците, най-богати на витамините и минералите, които са ни нужни. Необходимо е единствено да протегнем ръка и да ги "откъснем".

Един от най-важните витамини за простудните месеци е безспорно витамин С. А през зимата го откриваме в големи количества в сезонните зеленчуци като зеле, брюкселско зеле, броколи и в кореноплодните, които са в своя пик през зимата. Само 100 г сварени броколи осигуряват 85 мгвитамин С или 100% от препоръчителната дневна доза, която е между 75 и 90 мг.

Който и сезонен зимен плод изберете, можете да сте сигурни, че помагате на имунната си система да работи правилно. Сега е моментът да се насладите на вкусните и полезни ябълки, круши, тиква, райска ябълка, нар и мушмули. 

 

5. Средиземноморска диета

Да, тук има не просто една храна, а цяла философия за храненето, каквато всъщност е Средиземноморската диета.
В проучване, проведено в Испания, семейства с деца, които често се разболявали от настинки, били помолени да спазват принципите на Средиземноморската диета - да включат в менюто си пълнозърнести храни, много пресни плодове и зеленчуци и омега 3 мастни киселини като зехтин морска храна. Една година след "експеримента" наблюдават значителен спад в броя на настинките на децата, като над 50% от участниците нямат нито една настинка (сравнено с по 5 настинки за предишната година). А лечението на първоначални симптоми на настинки, намаляло с 57%.

Какво води до тези резултати? Начинът на хранене описван с името "Средиземноморска диета", има и противовъзпалителни действия. Конкретно богатите на омега мастни киселини, на които морските храни са богати, подпомагат намаляването на възпаленията и поддържат имунитета ни в изправност.


Въпреки името си, Средиземноморската диета, не е програма за отслабване, а определен начин на живот. Тя е култура на хранене, която се учи. Описва норми на хранене и поведение, които водят към усвояване на правилни хранителни навици и поддържане на добро здраве. Удоволствието от храненето и споделянето му със семейство и приятели е съществена част от Средиземноморския начин на мислене.

Моята методология до голяма степен е основана на насоките за хранене, които Средиземноморската диета промотира. Те са общовалидни, но за съжаление днес, когато никой няма време, а пакетираните храни и полуфабрикатите доминират, ни е нужно усилие, за да ги спазваме. Кои са тези насоки?

  • Редовно хранене с качествена прясна храна, приготвена от нас самите.
  • Бавно хранене, заедно със семейството и/или близките ни хора и
  • наслада от всяка хапка, което ни помага да не прекаляваме с количествата.


Както казахме и в началото на тази статия - блансираното хранене, спокойствието, смехът и добрият сън, са необходими съставки за здрав имунитет. А Средиземноморската диета ни осигурява всички тях + поддържане на здравословни килограми, което също е фактор за здрав имунитет. 

Искате ли да свалите 4-6 кг за месец, хапвайки любимите си храни? Ако отговорът ви е "ДА!", изберете вашата програма и започваме заедно!

Искате ли съвети, идеи и рецепти за Вашето хранене, директно във Вашата поща?


Използваме "бисквитки", за да улесним ползваемостта на Сайта. Вижте нашата политика за бисквитки.
X